Gegužės viduryje Kaune vykusiuose Erasmus+ jaunimo mainuose “Gross National Happiness” buvo skatinamas kitoks požiūris į sėkmę asmeniniame gyvenime, švietime, visuomenėje ir politikoje. Projekto dalyvių nuostata yra tokia, jog skirdami daugiau dėmesio laimei ir gyvenimo kokybei, mes galime pasiekti daug daugiau negu viską vertindami pagal pajamas ar bendrąjį vidaus produktą (BVP).
Įkvėpimas
Mus įkvėpė realus pavyzdys – Butano karalystė Himalajuose. Ši mažytė šalis nuo 1970-ųjų pritaikė sistemą, kurios pavadinimą pasiskolinome ir mūsų mainams (Gross National Happiness – Bendrasis valstybės laimės indeksas). Pagrindinė idėja buvo ta, kad pajamos ar ekonomikos augimas nėra vieninteliai tikslai, kurie turėtų būti vertinami priimant (asmeninius ar valstybinius) sprendimus. Kiti gyvenimo elementai ne ką mažiau svarbesni, įskaitant: 1) darbo – laisvalaikio balansą, 2) gamtą / aplinką, 3) bendruomeninius ryšius, 4) kultūrą, 5) sveikatą ir psichologinį pasitenkinimą ir t.t. (apie tai plačiau galite skaityti čia: http://www.grossnationalhappiness.com/).
Skandinavijos šalių švietimo sistemos (ypatingai Danijos ir Suomijos) taip pat įkvėpia panašia linkme. Šios šalys užima aukščiausias pozicijas kalbant apie laimės indeksą (http://worldhappiness.report/), o jų studentai užima aukščiausias pozicijas standartizuotuose EBPO (Ekonomikos bendradarbiavimo ir plėtros organizacija) testuose. Dėl šios priežasties projekto metu buvo tiriamas išskirtinis požiūris į mokymąsi (Danish Hojskole for Denmark and no-homework for Finland) ir vedamos diskusijos apie sėkmingą jo pritaikymą kitose Europos Sąjungos valstybėse.
Projekto tikslai
Iš esmės, GNH turėjo šiuos tikslus: identifikuoti kas labiausiai prisideda ir kas labiausiai kenkia gyvenimo kokybei; išbandyti skandinavišką požiūrį į švietimą; suformuoti taisykles, kurios geriausiai atspindi ‘gerus’ ir ‘blogus’ pasirinkimus; plėtoti laimės lygio įvertinimo sistemas skirtingiems sprendimams; skatinti jų realizavimą Europoje.
Projekto tvarkaraštį, veiklas bei sukurtas „laimės skaičiavimo“ sistemas galima rasti čia: https://activeyouth.lt/en/gross-national-happiness arba (lietuviškai): https://activeyouth.lt/bendrasis-valstybes-laimes-indeksas/
Turint omenyje alternatyvų švietimą, dalyviai projekto metu tuo paremtus užsiėmimus kūrė patys. Šie buvo: 1) muzikinės dirbtuvės, pavadinimu ‘X-faktorius’; 2) interaktyvus galvosūkių žaidimas; 3) salsos šokių pamokos; 4) sugalvotų sportų Olimpiada; ir 5) improvizuoti vaidinimai. Tikslas buvo pademonstruoti, kad užsiėmimas veiklomis, kurios patinka, padeda mokytis. Žemiau galima susipažinti su dalyvių atsiliepimais (kalba netaisyta ir neversta):
[blockquote]Yes it was nice. I liked it a lot. You can lead people and be a person who will change something in their thinking. I like that I could make people happier.[/blockquote]
[blockquote]I had awesome time in my workshop, I felt so good to be able to make people happy and teach them a little of the thing I love.[/blockquote]
Dalyviai
Galiausiai, kalbant apie dalyvius, jų buvo 36. Po 6 iš kiekvienos valstybės (Lietuva, Italija, Ispanija, Lenkija, Didžioji Britanija ir Bulgarija). Svarbu tai, jog šie jaunuoliai atvyko iš labai skirtingų aplinkų, tad galėjo pasidalinti taip pat besiskiriančiais požiūriais į mainų temą ir sprendimais į iškeltas problemas.
Projekto metu buvo sukurti video, kuriais buvo siekiama parodyti, jog darbo – laisvalaikio balansas yra itin svarbus, taip pat, kad pinigai ir pajamos neturėtų būti vienintelis gyvenimo tikslas. Šiuos video galima rasti čia: https://www.youtube.com/channel/UCYilrYluEqVVSEzsuzv5FjA
Kad projektas įgyvendintas sėkmingai parodo ir dalyvių įvertinimai apklausų metu. Suskaičiavus visus „pažymius“ jaunimo mainams, vidutiniškai buvo duota 9 iš 10 taškų! Čia atsispindi ir gautos žinios ir gerai praleistas laikas. Džiaugiames, jog mūsų projektas padarė teigiamą poveikį!