Patyčios internete plinta žaibo greičiu. Tačiau kas gali tai sustabdyti? Saugios erdvės internete kūrimas ir skatinimas kalbėtis susidūrus su elektroninėmis patyčiomis. Šį procesą greitai paskatinti padeda būtent neformalusis ugdymas. 2021-aisiais metais, ESK projekto „Be Kind Behind the Screen” metu, Vilniaus mokyklose buvo išbandytos NFE metodikos, įtraukusios daugiau nei 120 mokinių. Jas pateikiame žemiau
Veikla 1
Pavadinimas: Kibernetinių patyčių žodžių paieška
Trukmė: 10 minučių
Dalyvių skaičius: neribotas
Nurodymai vykdant veiklą: Duokite dalyviams užduočių lapo kopiją (KIBERTINIŲ PATYČIŲ ŽODŽIO PAIEŠKA). Pasakykite dalyviams, kad jie turi tik dvi minutes užduočiai atlikti ir kad labai svarbu ją atlikti laiku. Jei norite, galite surengti konkursą ir pasiūlyti šokolado plytelę asmeniui, kuris pirmas užpildo lapą.
Kol dalyviai bando atlikti užduotį, liepkite jiems atlikti įvairius veiksmus, trukdančius sklandžiai ieškoti žodžių. Pavyzdžiui: užduokite jiems klausimus; paprašykite apsikeisti lapeliais; užmerkti akis. Darykite viską, ką galite, kad dalyviai negalėtų laiku atlikti užduoties. Po to paklauskite dalyvių, kaip ši patirtis juos privertė jaustis.
Kaip ši patirtis privertė jus jaustis?
Paaiškinkite jiems, kad tai panašu į situaciją, kai kibernetinės patyčios sutrikdo jas patiriantį asmenį. Tada paprašykite jų apmąstyti šį klausimą:
Kaip jaustumėtės, jei jus nuolat pertrauktų patyčias sukeliančių komentarų srautas?
Veikla 2
Pavadinimas: Kibernetinių patyčių atvejų sprendimas
Trukmė: 35 minutės
Dalyvių skaičius: 15 – 25
Nurodymai vykdant veiklą: Padalinkite grupę į mažesnes keturių ar penkių dalyvių grupes. Kiekvienai grupei turėtų būti pateikta atvejo analizė
(žr. KIBERNETINIŲ PATYČIŲ ATVEJŲ TYRIMAI) ir paprašyti patarti, kaip konkrečiu atveju sustabdyti patyčias arba jų išvengti.
Padirbusios savo grupėse penkias minutes, grupės turėtų perskaityti atsakymus likusiems dalyviams. Atsiliepimai turėtų būti suskirstyti į „taip” (patinka) ir „ne“ (nepatinka) kategorijas.
Pastaba vedėjui: parinkite atvejus, kurie sprendžia grupei aktualiausias problemas. patinka) ir „ne“ (nepatinka) kategorijas.
Pateiktomis veiklomis siekiama geriau suprasti kibernetinių patyčių pasekmes. Be to, Vilniaus mokyklose įgyvendintos pamokos leido mokiniams ne tik susimąstyti, ką kiekvienas turėtų daryti, kad užkirstų kelią patyčioms, bet ir paskatino komandiškumą tarp klasės draugų.